A-Z

A-Z

Vi har samlet svar til dig på de mest al­min­de­li­ge emner, når du lejer sommerhus hos Fe­ri­e­part­ner.

Ankomst og afrejse

På le­je­be­vi­set fremgår det, hvor du skal hente nøglen til din fe­ri­e­bo­lig. Det fremgår ligeledes, fra hvornår fe­ri­e­bo­li­gen senest står til din rådighed på an­komst­da­gen. Og hvornår du senest skal forlade den på af­rej­se­da­gen.
Særligt ved nøg­le­af­hent­ning på bureauet: Ved ankomst udenfor bureauets åb­nings­tid, ligger nøglen klar til af­hent­ning i bureauets nøgleboks/nøglerum. Ved afrejse udenfor bureauets åb­nings­tid afleveres nøglen i bureauets postkasse/nøgleboks.

Affald

Ved fe­ri­e­bo­li­gen står der enten en af­faldscon­tai­ner eller en af­falds­sæk. Tøm­nings­in­ter­val­let kan variere fra område til område. Du kan derfor ikke forvente en tom container/sæk ved ankomst. Alt affald skal sorteres og bort­skaf­fes efter de angivne for­skrif­ter. Ef­ter­la­des fe­ri­e­bo­li­gen med en overfyldt af­faldscon­tai­ner eller usorteret affald, for­be­hol­der Fe­ri­e­part­ner sig ret til at opkræve et gebyr for bort­skaf­fel­se af affaldet.

Afstande

Alle afstande er målt på in­ter­net­tet via Google Earth og er angivet i luftlinje. Af­stan­de­ne er ud­ar­bej­det efter bedste evne.

Allergi

Kun i fe­ri­e­bo­li­ger med hen­vis­nin­gen “al­ler­gi­ven­ligt” kan du være 100 % sikker på, at der aldrig har været husdyr. Selvom der i hus­be­skri­vel­sen står, at husdyr ikke er tilladt, kan en husejer eller dennes gæster have haft husdyr med i fe­ri­e­bo­li­gen. Fe­ri­e­part­ners me­d­ar­bej­de­re tager intet ansvar for al­ler­gi­ske re­ak­tio­ner i for­bin­del­se med husstøv. Vi gør opmærksom på, at personer, som har støval­ler­gi, bør vælge huse med træ- eller fli­se­gul­ve. 

An­ven­del­se af fe­ri­e­bo­li­gen

Fe­ri­e­bo­li­gen må kun anvendes til re­kre­a­ti­ve formål, og således ikke til fester og sam­men­kom­ster uden udlejers for­ud­gå­en­de samtykke. Fe­ri­e­part­ner er be­ret­ti­get til at kontakte lejeren, såfremt der er en begrundet mistanke om et ikke-re­kre­a­tivt formål med lejemålet.

Baderåd

I nogle områder ved de danske kyster kan det være farligt at bade. Følg derfor disse baderåd:

1. Lær at svømme og springe rigtigt
2. Bad aldrig alene
3. Bad kun hvor det er tilladt
4. Gå kun ud til navlen
5. Spring kun på hovedet, hvor vandet er dybt nok
6. Svøm langs kysten
7. Bad aldrig med alkohol og eu­fori­se­ren­de stoffer i blodet
8. Gå op, når du begynder at fryse
Yder­li­ge­re ba­de­in­for­ma­tio­ner får du hos dit lokale Fe­ri­e­part­ner-bureau.

Barnestol, barneseng og trækvogn

Barneseng, barnestol og trækvogn kan hos de fleste bureauer lånes gratis ved selvaf­hent­ning og til­ba­ge­le­ve­ring. De bestilte genstande bliver udleveret sammen med husnøglen ved ankomst og skal til­ba­ge­le­ve­res senest på af­rej­se­da­gen. Hvis din fe­ri­e­bo­lig har nøgleboks, skal ud­låns­gen­stan­de (barnestol, barneseng og/eller trækvogn) afhentes på det lokale bureau og leveres tilbage til bureauet ved afrejse.
Nogle få bureauer forlanger et gebyr ved be­stil­ling af barneseng, barnestol og trækvogn. Forhør nærmere hos det enkelte Fe­ri­e­part­ner-bureau.

Betaling

1. rate er en for­ud­be­ta­ling på 25 % af den samlede lejepris. Re­st­be­lø­bet og depositum skal betales senest 70 dage før le­je­pe­ri­o­dens be­gyn­del­se. Ved booking mindre end 70 dage før le­je­pe­ri­o­dens på­be­gyn­del­se betales hele lejen straks. Sammen med le­je­be­vi­set får alle gæster bank­for­bin­del­se inklusive IBAN-nummer og SWIFT-kode til over­før­sel af det angivne beløb. Alle gæster kan betale med kre­dit­kort på Fe­ri­e­part­ners hjem­mesi­de.

Brænde

Brænde er ikke in­klu­de­ret i le­je­pri­sen, men du kan købe brænde i f.eks. su­per­mar­ke­der. Ligger der brænde ved fe­ri­e­bo­li­gen er det ejerens privateje, og må kun benyttes/købes, hvis der er givet til­la­del­se hertil. Be­ta­lin­gen går da direkte til ejer, og beløbet skal ved afrejse ef­ter­la­des i huset. Det er ikke tilladt at samle brænde i skoven eller på stranden, da det kan indeholde salt, som kan ødelægge bræn­de­ov­nen. Ved kraftig vind eller storm kan det ske at bræn­de­ov­nen/kaminen ikke kan benyttes, da vinden presser røgen tilbage i skor­ste­nen.

Byggelarm

I løbet af din ferie kan der forekomme byggelarm i de nærmeste om­gi­vel­ser. Fe­ri­e­part­ner har ikke mulighed for at vide hvor og hvornår der bliver bygget eller renoveret, og kan derfor ikke gøres ansvarlig herfor. 

Cykler

Ved nogle fe­ri­e­bo­li­ger fore­fin­des cykler, som lejer frit kan benytte. Fe­ri­e­part­ner påtager sig dog intet ansvar for kvalitet og standard og evt. defekter.

Cy­ke­l­ud­lej­ning

Cykler kan lejes i nær­om­rå­det, og Fe­ri­e­part­ner står gerne til rådighed, hvis du har brug for yder­li­ge­re in­for­ma­tio­ner.

Depositum / Forbrug

A) Bliver modregnet forbrug
Et depositum forlanges ved ethvert lejebevis, og betales med 2. rate. Efter afrejse bliver fe­ri­e­bo­li­gen kon­trol­le­ret. For­brugs­om­kost­nin­ger­ne bliver modregnet depo­si­tum­met, og re­st­be­lø­bet til­ba­ge­be­ta­les indenfor 14 dage efter afrejse, på den konto du har meddelt. 

B) Bliver ikke modregnet forbrug
Et depositum forlanges ved ethvert lejebevis, og betales med 2. rate. Efter afrejse bliver fe­ri­e­bo­li­gen kon­trol­le­ret. For­brugs­om­kost­nin­ger­ne kan ikke modregnes depo­si­tum­met, men skal betales ved afrejsen jævnfør an­vis­nin­ger­ne fra ud­lej­nings­bu­reau­et. Beløbet til­ba­ge­be­ta­les indenfor 14 dage efter afrejse, på den konto du har meddelt.

Elek­tri­ci­tet

220 Volt i alle fe­ri­e­bo­li­ger.

Ener­gi­for­brug

Fe­ri­e­part­ner anbefaler, at du kon­trol­le­rer ener­gi­for­bru­get under opholdet.

Fisketegn

Fisketegn til kyst­fi­ske­ri kan købes på www.fisketegn.dk

For­brugs­om­kost­nin­ger

Strøm- og evt. olie­var­me­må­le­re aflæses ved ankomst og afrejse, og indtastes i Mit Fe­ri­e­part­ner. Link frem­sen­des forud for le­je­må­lets på­be­gyn­del­se. I nogle regioner bliver der opkrævet et gebyr for vand­for­brug, hvor det i andre regioner er inklusiv i le­je­pri­sen. Dette fremgår af din for­brugs­re­gi­stre­ring. Skulle tæl­ler­stan­de­ne ikke være noteret, skønner Fe­ri­e­part­ner forbruget.

Glemte sager

Fe­ri­e­part­ner opbevarer glemte genstande i op til tre måneder efter et endt ophold. Gen­stan­de­ne frem­sen­des for lejerens egen regning. 

Grill

Ved de fleste fe­ri­e­bo­li­ger hører en grill til boligens inventar. Fe­ri­e­part­ner påtager intet ansvar for kvalitet eller tilstand af denne grill.

Grund

I Fe­ri­e­part­ners be­skri­vel­ser finder du ofte ordet “na­tur­grund”. Hermed menes lyng­om­rå­de, højt græs, ujævn grund, vildt voksende hede eller lignende. Denne “na­tur­grund” er overladt til naturen, og du kan derfor ikke regne med, at hele arealet kan benyttes. Du kan heller ikke forlange, at græsset bliver slået, således at f.eks. børnene kan spille bold. Det er ikke tilladt at stille en cam­ping­vogn eller slå telt op på grunden. Læs venligst også punktet “Gæster” igennem. 

Gæster

Vi vil gøre opmærksom på, at der aldrig må overnatte flere personer i fe­ri­e­bo­li­gen, end der er angivet i hus­be­skri­vel­sen. Det er heller ikke tilladt at opstille telte, cam­ping­vog­ne eller au­to­cam­per på fe­ri­e­bo­li­gens grund.

Ha­ve­møb­ler

I alle fe­ri­e­bo­li­ger står ha­ve­møb­ler til rådighed, dvs. bord og stole. Parasol, lig­ge­sto­le og hynder hører ikke under denne kategori, og kan således ikke forventes at være til rådighed i fe­ri­e­bo­li­gen.

Husdyr

I flere af Fe­ri­e­part­ners fe­ri­e­bo­li­ger er husdyr velkomne, men læs først hus­be­skri­vel­sen grundigt igennem før du booker en fe­ri­e­bo­lig. I fe­ri­e­bo­li­ger, hvor husdyr er tilladt, må husdyret, alene bevæge sig på fe­ri­e­bo­li­gens grund. Husdyret behøver ikke at være i snor på fe­ri­e­bo­li­gens grund. Alle øvrige steder, herunder på offentlig vej, skal husdyret være i snor medmindre andet følger af of­fent­li­ge for­skrif­ter. Med­brin­ges husdyr, er det ikke tilladt under nogen om­stæn­dig­he­der at efterlade husdyret alene i fe­ri­e­bo­li­gen, ligesom husdyr aldrig må opholde sig i husets møbler, senge mv. Desuden beder vi dig sørge for at rydde op og rengøre efter husdyret i og omkring fe­ri­e­bo­li­gen, herunder at fjerne dyrehår ind­ven­digt og ’ef­ter­la­den­ska­ber’ udvendigt, så der ikke er ube­ha­ge­li­ge over­ra­skel­ser for de næste gæster, som skal holde ferie i huset.
Såfremt det kan kon­sta­te­res, at der i strid med hus­be­skri­vel­sen for den enkelte fe­ri­e­bo­lig har været medbragt husdyr i en fe­ri­e­bo­lig, eller såfremt det kan kon­sta­te­res, at der har været medbragt flere end det tilladte antal husdyr, er lejeren for­plig­tet til at betale kr. 5.000 til Fe­ri­e­part­ner for manglende over­hol­del­se af hus­be­skri­vel­sen, samt de al­min­de­li­ge le­je­be­tin­gel­ser. Lejeren er ligeledes for­plig­tet til at betale beløbet, såfremt det kan kon­sta­te­res at, husdyr har opholdt sig i møbler, poolrum mv.

In­dret­ning/udstyr

Alle fe­ri­e­bo­li­ger er pri­va­te­je­de og er indrettet efter ejerens smag og behov. Fe­ri­e­part­ner kan derfor ikke tage ansvar for lejers in­di­vi­du­el­le for­vent­nin­ger. Såfremt intet andet er angivet er alle fe­ri­e­bo­li­ger udstyret med toilet, koldt og varmt vand, hånd­bru­ser/bru­se­ka­bi­ne, komfur, kaf­fe­ma­ski­ne, støvsuger og ra­di­a­to­rer. Sengene har dyner (i enkelte tilfælde fjerdyner), ho­ved­pu­der og eventuel topmadras. Der er bestik og køk­ken­grej til det antal personer, som er tilladt i huset. Ring hvis du har spørgsmål til f.eks. in­dret­nin­gen. Til din ferie skal du medbringe følgende selv: sengetøj, hånd­klæ­der, vi­ske­styk­ke, klude, dug og toile­tar­tik­ler.
Ren­gø­rings­mid­ler fore­fin­des ikke altid i fe­ri­e­bo­li­gen. Lejer bedes derfor selv medbringe ren­gø­rings­mid­ler.

In­for­ma­tion om fe­ri­e­bo­li­gen

Hvis du har spørgsmål omkring fe­ri­e­bo­li­gen, kan du finde svar i fe­ri­e­bo­li­gens digitale infomappe via Mit Fe­ri­e­part­ner/dit book­ing­lo­gin.

Kør­sels­vej­led­ning

Kør­sels­vej­led­nin­gen kan du generere på fx Google Maps.

Linned

En lin­ned­pak­ke in­de­hol­der: Sen­ge­lin­ned, lille og stort håndklæde samt vi­ske­styk­ke. Ud­le­ve­ring af lin­ned­pak­ker varierer fra bureau til bureau og kan ske på en af følgende måder:

A) Leveres til fe­ri­e­bo­li­gen og bliver efter afrejse taget med af ren­gø­rings­per­so­na­let
For­ud­be­stil­te lin­ned­pak­ker bliver bragt til fe­ri­e­bo­li­gen af vores personale og skal ved afrejse ef­ter­la­des i huset. 

B) Lin­ned­pak­ker bliver udleveret ved nøgle­ud­le­ve­ring og bragt tilbage til bureauet af lejer selv
Du kan bestille lin­ned­pak­ker i bureauet. De bestilte lin­ned­pak­ker bliver udleveret ved ankomsten til bureauet sammen med husnøglen, og skal ligeledes afleveres her ved afrejse.

C) Bliver lin­ned­pak­ker ikke bestilt før le­je­pe­ri­o­dens be­gyn­del­se, opkræver Fe­ri­e­part­ner et le­ve­rings­ge­byr.

OBS. Ved lin­ned­pak­ker leveret i gen­an­ven­de­li­ge stofposer, skal stof­po­ser­ne re­tur­ne­res sammen med det øvrige brugte linned ved afrejse.

Mi­li­tærø­vel­ser

I nogle områder i Danmark bliver der af og til afholdt mi­li­tærø­vel­ser. Disse ak­ti­vi­te­ter finder så vidt muligt sted udenfor fe­ri­e­pe­ri­o­der. Yder­li­ge­re in­for­ma­tio­ner kan du få hos Fe­ri­e­part­ner. Nogle gange bliver øvelserne planlagt kort­fri­stet, og det er derfor ikke muligt at give præcise op­lys­nin­ger.

Opladning af elbil

I hus­be­skri­vel­sen på hjem­mesi­den under Fa­ci­li­te­ter fremgår det, om opladning af elbil (gælder også hybrider) ved den lejede fe­ri­e­bo­lig er tilladt eller ej. Er opladning af elbil tilladt, fremgår det under Fa­ci­li­te­ter hvilken op­la­de­ty­pe, der stilles til rådighed og dermed er tilladt.
Handler lejeren i strid med hus­be­skri­vel­sen ved at oplade sin elbil, hvor det ikke er tilladt, er lejeren direkte er­stat­nings­ansvar­lig overfor Fe­ri­e­part­ner og ejeren af fe­ri­e­bo­li­gen, for den skade og det tab som den uret­mæs­si­ge opladning måtte medføre.

Re­k­la­ma­tion

Skader og re­k­la­ma­tio­ner skal ved lejens på­be­gyn­del­se omgående meddeles Fe­ri­e­part­ner. Skulle det ikke være muligt ved ankomst, skal meldingen ske senest 48 timer herefter. Skader/mangler/re­k­la­ma­tio­ner fører ikke nød­ven­dig­vis til rabat eller er­stat­ning (s. §6 Almene for­ret­nings­be­tin­gel­ser).

Rygning

Hvis det kon­sta­te­res at der er røget indenfor i et ikke-ryger-hus, er lejeren for­plig­tet til at betale kr. 5.000 til Fe­ri­e­part­ner, for manglende over­hol­del­se af hus­be­skri­vel­sen.  Hvorvidt der må ryges i fe­ri­e­bo­li­gen, fremgår af hus­be­skri­vel­sen for den enkelte fe­ri­e­bo­lig.

Senge/sove­plad­ser/skabs­plads

Sen­ge­stør­rel­ser­ne varierer meget. Bredden på en dob­belt­seng varierer fra ca. 120-180 cm. Længden varierer fra 175-200 cm. Bredden af en­kelt­sen­ge varierer fra 60-85 cm. og længden fra 175-200 cm. Dob­belt­sen­ge­ne består ofte af en stor madras, nogle gange dog af to en­kelt­madras­ser. Ofte er der en skå­nemadras ovenpå af hensyn til hygiejne og udseende. Læg venligst eget lagen over skå­nemadras­sen.
Der er som regel ret begrænset skabs­plads i fe­ri­e­bo­li­ger­ne. Man kan derfor ikke regne med, at alt medbragt tøj kan lægges/hænges i skabe. Nogle skabe er åbne eller med forhæng.

Slut­ren­gø­ring

A) Rengøring inklusiv
Er slut­ren­gø­rin­gen in­klu­de­ret betyder det, at du ikke skal bruge de sidste timer af ferien på rengøring, men fe­ri­e­bo­li­gen skal dog ved afrejse være ryddeligt og op­va­ske­ma­ski­ne, køleskab og affald skal være tømt.

B) Bestilt rengøring
Tillad dig selv af­slap­ning den sidste dag af ferien, og overlad ren­gø­rin­gen af fe­ri­e­bo­li­gen til Fe­ri­e­part­ner. Du kan bestille ren­gø­rin­gen sammen med booking af fe­ri­e­bo­li­gen eller direkte i bureauet, dog senest tre dage før afrejse.

C) Slut­ren­gø­ring foretaget af lejer
Fe­ri­e­bo­li­gen skal før afrejse være rent og ryddeligt. Til ren­gø­rin­gen hører udvendig og indvendig pudsning af vinduer, støv­sug­ning og af­støv­ning. Flise-, linoleum- eller trægulv skal både støvsuges og vaskes. Køkkenet (komfur, skabe, bestik osv.) og kø­le­ska­bet skal være rent og tørt. Lad venligst kø­le­ska­bet stå åbent. Madvarer må ikke ef­ter­la­des i fe­ri­e­bo­li­gen!

Spabad

Hygiejnen i et spabad er meget vigtig. Fe­ri­e­part­ner sørger derfor for at spabadet ved hvert le­jer­skif­te bliver rengjort grundigt for at bekæmpe bakterier. Hvis spabadet benyttes, skal du pr. person lægge en klor-tablet i vandet. Tab­let­ter­ne findes i alle fe­ri­e­bo­li­ger med spabad. Tænd venligst først for spabadet, når vandet er 10-15 cm over dyserne.

Sy­ge­for­sik­ring

Det anbefales at medbringe dit sy­ge­sik­rings­be­vis, når du tager på ferie.

TV, Satellit-TV

Mange fe­ri­e­bo­li­ger har tv og sa­tel­lit­for­bin­del­se. Sa­tel­lit­bok­sen er indstil­let efter den enkelte ejers ønske, og man kan altså ikke gå ud fra, at man kan tage alle danske pro­gram­mer. Der kan forekomme dårligt signal eller helt udfald i mod­ta­gel­sen (vej­r­for­hold). Skulle der opstå problemer med TV/sa­tel­lit­mod­ta­gel­sen eller lign., kan det ikke ga­ran­te­res, at dette kan repareres i weekenden eller om aftenen. I tilfælde af fejl­be­tje­ning eller ændringer i indstil­lin­ger­ne fra lejerens side, for­be­hol­der Fe­ri­e­part­ner sig retten til at beregne lejeren re­pa­ra­tio­nen/nyindstil­lin­gen. Læs venligst altid brugs­an­vis­nin­gen eller ring til Fe­ri­e­part­ner, hvis du er i tvivl om be­tje­nin­gen.

Unge mennesker fra 3 personer

Da Fe­ri­e­part­ner desværre ofte har haft problemer i for­bin­del­se med udlejning til unge mennesker (bl.a. be­ska­di­gel­se af inventar eller manglende slut­ren­gø­ring), har det været nød­ven­digt at fastsætte en al­ders­græn­se på 25 år ved mere end 2 personer. Dette gælder na­tur­lig­vis ikke unge mennesker, som er på ferie med deres forældre, eller to unge mennesker, som sammen lejer en fe­ri­e­bo­lig. Kon­trol­be­søg kan forekomme!

Utøj/insekter

Fe­ri­e­part­ner gør særligt opmærksom på, at de danske som­mer­hu­se ligger i na­tu­r­om­rå­der. Na­tur­lig­vis kan der forekomme myrer, fluer og ed­der­kop­per i disse na­tu­r­om­rå­der. Dette kan der ikke gøres noget ved. Skulle der forekomme et ekstremt in­sek­tan­greb i som­mer­hu­set, kontakt da venligst Fe­ri­e­part­ner. Vi vil gøre vores bedste for at hjælpe dig.

Va­ske­ma­ski­ne, tør­re­tum­b­ler, op­va­ske­ma­ski­ne

I mange fe­ri­e­bo­li­ger er der va­ske­ma­ski­ne, tør­re­tum­b­ler og/eller op­va­ske­ma­ski­ne. Skulle der opstå drifts­for­styr­rel­ser kan det ikke ga­ran­te­res, at re­pa­ra­tio­nen kan foretages i weekenden eller om aftenen. I for­bin­del­se med fejl­be­tje­ning fra lejerens side, for­be­hol­der Fe­ri­e­part­ner sig retten til at beregne lejeren for evt. re­pa­ra­tion. Læs venligst altid brugs­an­vis­nin­gen eller ring til Fe­ri­e­part­ner, hvis du er i tvivl om be­tje­nin­gen.

Vejrlig forhold

Fe­ri­e­part­ner kan ikke drages til ansvar, hvis din ankomst til eller afrejse fra fe­ri­e­bo­li­gen/nøgle­ud­le­ve­rings­ste­det er umu­lig­gjort som følge af snefald, isslag eller andre vej­r­mæs­si­ge forhold. Dette gælder ligeledes vedr. skader, herunder per­sonska­der, som måtte udspringe heraf.

Leje af feriehus i vin­ter­må­ne­der­ne

I tids­rum­met fra 1. oktober til 31. marts bliver fe­ri­e­bo­li­gen forvarmet således, at der ved ankomst er ca. 15 °C varmt. I poolhuse har poolen en tem­pe­ra­tur på mellem 24 og 28 °C.

XYZ

Har du brug for flere in­for­ma­tio­ner, står Fe­ri­e­part­ner gerne til rådighed.

Gældende pr. januar 2023